nuorisuomi
 
    etusivu   seura   vyölliset   juniorit   karate   mukaan toimintaan    

 
raita
vyölliset raita
harjoitusajat raita
harjoittelu raita

raita
kausisuunnitelma raita
koulutus ja leirit raita
vyökokeet raita

raita
kuvia raita

peruskurssi

koulu

karatekids

naisten ip

 

Harjoittelemalla oikein voit ylittää itsesi

Karate on kehoa ja mieltä monipuolisesti kehittävä laji. Karaten harjoittelu vaatii pitkäjänteisyyttä, päättäväisyyttä ja välillä jopa kovaa tahtoa. Näistä ominaisuuksista huolimatta harjoittelu voi välillä tuntua puuduttavalta. Tekniikka ei kehity ja mikään uusi asia ei tunnu enää mielekkäältä. Seuraavaan vyökokeeseenkin on liian pitkä aika tai liikaa opettelemista. Mistä saa apua tähän tilanteeseen?

Seuraavassa on muutamia vinkkejä siitä miten voit tehostaa harjoittelua tai vain saada treenimotivaation taas kuntoon.

1. Tavoitteellisuus
Ota itsellesi tavoite, jonka haluat saavuttaa harjoittelulla. Tavoite voi olla esimerkiksi seuraava vyökoe, mutta tee itsellesi pienempiä "välietappeja". Kun asioita harjoittelee pieninä paloina kerrallaan, niin lopullinen tavoite on helpommin saavutettavissa.

2. Suunnitelmallisuus

Tee selkeä suunnitelma harjoittelusta. Sovita se omaan aikatauluusi. Älä tee liian tiukkaa harjoittelusuunnitemaa, jota et kuitenkaan pysty noudattamaan. Suunnitelmasta peruuntuneet harjoitukset vain harmittavat. Kun tiedät mihin pystyt niin ala maltillisesti nostamaan harjoitus määrää ja tempoa.

3. Monipuolinen harjoittelu
Viikoittaisten karateharjoitusten lisäksi liiku muutenkin. Kävele, hölkkää, pelaa pallopelejä tai ui. Jos viikon ainoa hiki tulee karatesalilla, niin ennen pitkää harjoittelu on kunnollisesti pakollinen paha mikä ei ole enää kivaa.

4. Perusasiat kuntoon
Älä yritä edetä liian nopeasti. Karate vaatii aikaa. Mustalla vyölläkin oleva harjoittelija harjoittelee samoja tekniikoita kuin keltaisella oleva. Kaikissa tekniikoissa voi aina edetä. Karate onkin siitä hieno laji, että ei ole koskaan täydellinen vaan voit aina tulla paremmaksi. Perustekniikat on osattava hyvin, jotta voit oppia vaikeampia tekniikoita.

5. Toteutus
Vaikka sanotaankin, että hyvin suunniteltu on puoliksi tehty, niin suunnittelu on ollut vain hukkaan heitettyä aikaa, mikäli se ei aiheuta tekoja.

Mikäli treeni into on hukassa, niin testaa tätä kaavaa. Luo tavoite ja etene pienempiä välitavoitteita, jotka auttavat sinua saavuttamaan lopullisen tavoitteen. Suunnittele ohjelma itsellesi sopivaksi ja sellaiseksi, että saavutat tavoitteesi. Ja kun tämä kaikki on tehty niin älä lopeta siihen vaan TEE SE.

   
yhteistyössä

---



---



---



---



---